Facebook Instagram
Villon világa sorozat -  „Befogad és kitaszít a világ”

Francia vagyok Párizs városából,
mely lábam alatt a piszkos mélybe vész,
s most méterhosszan lógok egy nyárfaágról,
és nyakamon érzem, hogy seggem míly nehéz.

Négysoros vers,
melyet Villon halálítélete szélére írt

(Faludy György fordítása)

 121966720_176568750677044_6777631538000340977_n.jpg

A metszet a Villon korabeli Párizsról.

 

A VerShaker második epizódjában Tóth Andrástól hallhattátok François Villon Ellentétek balladája című költeményét, és ennek kapcsán beszélgettek Áronnal. (Az epizódot itt tudjátok visszanézni). A következő időszakban olyan sorozatot indítunk itt a VerShaker Blog oldalán, melyből még pontosabb képet kaphattok a csavargó diákról, az anekdoták hőséről, a francia irodalom egyik legellentmondásosabb figurájáról, François Villon-ról.

Remény és reménytelenség, kiegyenlítődés és ki nem egyenlíthetőség, szélsőségek közt ide-oda rohanás, fenn és lenn. Az ellentétek folytonos villogtatása költészetének és emberi magatartásának leglényegesebb jellemzői – így jellemezte François Villon személyiségét, a francia költőről írt könyvében Lakatos Ilona. Ahhoz, hogy jobban átlássátok Villon költészetének alakulását vissza kell vinnünk titeket az 1400-as évek eleji Franciaországába. A csavaros eszű, vidám, potyázó naplopó, a vérbeli lírikus és valóságos bűnöző Párizsába.

Villon az Orleani szűz megégetésének évében, 1431-ben születik. A százéves háború agyonkínzott és züllött Franciaországa veszi körül. Ebben az évben koronázzák meg Párizsban a világ leggyámoltalanabb királyát, a tizedik születésnapján éppenhogy túlesett II. Henriket. Igazságról, jogról alig lehetett szó. Fizetetlen katonák bandákba verődve fosztogatnak. A tönkrement egzisztenciák nagy része úgy él, ahogy tud. Az utak mentén itt is, ott is akasztófára került haramiákat hintáztat a szél. A tivornyák végtelenek. Országszerte éhínség és járvány pusztít.

Ebben a világban szocializálódik, tanul és alkot a Sorbonne diákja. Az egyetemen Villon egy külön világba csöppen, ahol igazán magára talál. Erre utal élete vége felé 1461-ben írt „Testamentum” című művének XXVI. és XXVII. énekében is:

Én Istenem! ha tanulok
Bolond ifjúságom korában
S a jó uton elindulok,
Most volna házam, puha ágyam,
De míg más ült az iskolában,
Kerűltem én, komisz gyerek…
Míg ezt leírom: bánatában
Szivem majd hogy meg nem reped.
Túlontúl megfogadtam én
A Prédikátornak szavát,
Hogy: „Ifju, vígadj idején,
Míg néked áll a nagyvilág!”
De nem figyeltem már alább,
Hol így folytatja bölcs tanácsát:
„A gyermekkor s az ifjuság
Bizony merő hívság, bolondság.”

(Mészöly Dezső fordítása)

Azokban a zaklatott és züllött időkben az egyetemi tanítás sem folyt normális mederben. A Sorbonne, akkor egyházi intézményként valóságos kis állam az államban. Az egyetemi és polgári hatóságok között folyamatosan napirenden voltak a különféle hatásköri súrlódások és összeütközések – derül ki Mészöly Dezső műfordító, dramaturg tanulmányából.
1453 tavaszán valóságos diáklázadás tört ki, ennek hatására az egyetemen tíz hónapra beszüntetik a tanítást. Villon persze nem maradt távol ezektől a zavargásoktól, aktívan részt vett ezekben az akciókban.

 
François Villon:

Ballada a parlamenthez
(Faludy György fordítása)

Most, hogy a bitó árnyékában állok,
a parlament eszéhez apellálok.
Mert jogában áll minden féregnek, dögnek
védekezni, ha életére törnek,
a kutya vonít, a kígyó sziszeg,
a farkas üvölt, s ebben a hideg,
tetves ketrecben, ahová bezártak:
csak én, csak én fogjam be a pofámat?

Persze: nem nékem állna a deres,
ha úr lehetnék vagy gazdag nemes,
de mivelhogy szegény bitang vagyok,
a vallatásnál csak pofont kapok,
s most, hogy még hozzá kínpadra ítéltek,
ha hegyes szögekkel húsomba tépnek,
ha olajba főznek, ha négyrétre vágnak:
most is, most is fogjam be a pofámat?

Nem - a fejemben még több szalma lenne,
mint amennyi szalma nőtt már eddig benne,
ha most a parlament elé nem állnék,
a végső lehelletig nem protestálnék,
hogy ártatlan vagyok, s ha siralomházba zárnak
s a bitó alatt a martalócok várnak,
míg a szuronyok merev négyszögben állnak,
hát még akkor is fogjam be a pofámat?

 122528074_177663233900929_2697761264464427423_n.jpg

Gyulai Líviusz linómetszete, Mészöly Dezső: Villon és a többiek című könyvéből.

 

BÚCSÚ

Nem: látjátok, nem hiába firkálok,
mert ha ezt a verset ki nem gondolom,
fölöttem folyna már régen az árok,
s csalán nőtt volna már a gyomromon.
Ezért, ha a zsaruk a nyakadra hágnak,
az urak előtt ne fogd be a pofádat.

 Hogy mi vetett véget 1455-ben boldog diákéveinek, és hogyan vált végleg a rendőrség által szemmel tartott személlyé, az sorozatunk következő részéből kiderül majd.

----

Szerkesztők: Pifkó Szera és Zoltán Áron.

A leírásokat a Gondolat Kiadó által 1993-ban Budapesten kiadott Mészöly Dezső „Az igazi Villon” című kötetéből, valamint a Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft. által Debrecenben kiadott „François Villon” című kötetéből idéztük. A könyv Dr. Lakatos Ilona munkája.

A metszetet amely a Villon korabeli Párizst ábrázolja a Gondolat Kiadó által 1993-ban Budapesten kiadott Mészöly Dezső „Az igazi Villon” című kötetéből emeltük ki.

Gyulai Líviusz linómetszete, Mészöly Dezső: Villon és a többiek című könyvéből, melyet a Magvető Kiadó gondozásában adtak ki Budapesten, 1966-ban.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vershaker.blog.hu/api/trackback/id/tr2416731868

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

VerShaker Blog

Címkék

Ajánló (27) Ajànló (2) ArsPoetica (3) Az őrült (1) A célról (1) A VerShakerről (17) BabitsMihály (1) Babits „barátai (12) Bach Kata (2) Backstage (2) Bálint András (1) Barabás Lili Kinga (4) Bariz Evelin (4) Bemutató (2) Bertold Brecht (1) Boldog szomorú dal (2) Carol Ann Duffy (1) Charles Bukowski (1) Cikkek esszék (75) Csapó Attila (2) Czigányik Lídia (1) Ellentétek balladája (1) Első évad (8) Esti kérdés (1) Esti Kornél (1) Fasti (1) Fesztbaum Béla (2) Film (1) Filmsorozataink (23) Filmsorozatok (1) Földes Eszter (1) Francois Villon (1) Fű fa füst (1) Gyabronka József (1) Gyarmati Fanni (1) Hajduk Károly (1) Haselbach Ivett (2) Holtszezon fesztivál (3) Horváth Csenge (2) Húsvéti gondolatok (1) Igó Éva (3) Impresszum (1) Interjúk (8) Izsó Nóra (1) Izsó Zita (1) József Attila (4) Kaland (1) Kappanyos Andrást (1) Kávészünet zenekar (1) Kései sirató (1) Király Dani (2) Király Dániel (1) Kis pont vagyok (1) Költő-és kötetbemutató (2) Költőink a grafológusok szemével (4) Költőink szabadidejükben (6) Költők (55) Költők karácsonya (7) Költőpárok (6) Könyvek (1) kortárs költészet (3) Kosztolányi Dezső (8) Kosztolányi színei (5) közösségi finanszírozás (2) Magamhoz (1) Második évad (17) Mészáros Blanka (1) Minden változik (1) módszertan (1) Nagypál Gábor (1) Neked írom (1) Nemes Nagy Ágnes (2) Nyarak a vízparton (4) Ónodi Eszter (1) Orosz Ákos (2) Peer Krisztián (2) Petőfi Sándor (2) Pilinszky János (3) Pintér Liliána (2) Programjaink (26) Radnóti Miklós (1) Rajtó Fanni (1) Reményi Gyenes István (1) reSTART Feszt (9) RUSZT (14) Semmiért egészen (1) Spengler Kata (2) Szabó Lőrinc (1) Szálinger Balázs (1) Szilágyi Csenge (1) Tamássy Bogi (4) Támogatás (3) Tandori Dezsőnek (1) Tandori világai (5) Tankó Erika (1) Thomas Mann (2) Tóth András (1) Tóth Árpád (1) Ünnepek (28) Varga Mirjam (3) Vecsei H. Miklós (2) Versek (28) Versélmények (4) VerShaker offline (15) VerShaker Történelem (1) VerShaker X Petőfi2000 (1) Versjátékok (1) VersKép Challenge (1) Versmegfejtő beszélgetés (1) Villon világa (3) Weöres Sándor (4) Wunderlich József (3) XX. SZÁZADI FRESKÓ (1) Zsigmond Emőke (2) Címkefelhő
süti beállítások módosítása